انجمن در یک نگاه

برنامه هاي اجرا شده انجمن در سالهاي ابتدائي تاسيس:

اعزام 6 نرس منتخب به استراليا و مالزي براي اخذ درجه ETN و توسط آنها آموزش 700 نرس در سراسر كشور.
اقاي كاردوزا(رئيس AOA )با دو نرس ET از كشور مالزي به تهران امدند و در سال 1382 يكدوره اموزش كامل براي نرسهاي 33 استان كشور برگزار نمودند كه توانست پايه و اساس آموزش نرسينگ در ايران قرار گيرد. اقاي كاردوزا علاوه بر ان از نظر سازمان دادن به IOS به طور مداوم راهنما و مشاور خوبي بودند . همچنين اقاي پروفسور پسكولر و اقاي كاردوزا براي اشنائي تشكيلاتي و تعليم مراقبتهاي استومي و اموزشهاي علمي ، مسئولين انجمن را براي يك دوره به ايتاليا دعوت كردند كه توانست الگوئي مناسب براي سازمان IOS در ايران باشد.
اولين كارگاه اموزشي انجمن استومي ايران در تاريخ 14 الي 16 ابانماه سال 1380 در سالن كنفرانس بيمارستان مهر برگزار شد كه در نهايت به شركت كنندگان و سخنرانان گواهي شركت در گردهمائي انجمن اعطا گرديد و از ان پس به طور مرتب و فصلي اين دوره هاي اموزشي با همكاري دانشگاه ها برگزار مي گردد.

تاريخچه انجمن استومي ايران:

انجمن استومي ايران (خيريه) در سال 1380 پس از مذاكره خانم اليزابت انگليش در كنگره بين المللي كولوپروكتولوژي پكن با آقاي دكتر محمد وفائي جراح و متخصص كولوپروكتولوژي شكل گرفت و تاسيس گرديد .در بناينگزاري ان اقاي پروفسور يحيي عدل – آقاي دكتر هادي منافي- آقاي عبدالله قرشي- اقاي دكتر محمد وفائي و سركار خانم مريم سرلك نقش اساسي داشتند.همچنين اقاي مهدوي كني عالم و روحاني بزرگ ايران در نقش راهنما و مشوق انجمن استومي ايران بودند و به عنوان رئيس هيات امنا قبول مسئوليت نمودند.
پس از انجام كارهاي اوليه ، وزارت كشور مجوز فعاليت را صادر و اساسنامه انجمن در اداره ثبت شركتها به ثبت رسيد .

ايران شناسي:

ايران كشوري است وسيع و پهناور با وسعت 1648000 كيلومتر مربع و با جمعيتي بالغ بر 76000000 نفر. تعداد دانشگاه هاي علوم پزشكي ان 42 عدد مي باشد . دانشكده هاي پرستاري در 33 استان مي باشد كه تقريبا” 7000 پرستار تا كنون تربيت كرده است . همچنين تعداد بيمارستانهاي ايران حدود 700 عدد مي باشد كه پرستاران تربيت شده در دانشكده هاي پرستاري در اين بيمارستانها مشغول به كار مي باشند.
تعداد استوميت ها در ايران حدود 30000 نفر ميباشد كه شامل 70% كلستومي- 20%ايلئوستومي- 10%يوروستومي هستند و بالغ بر 2000 نفر عضو انجمن خيريه استومي ايران مي باشند. از كل اين بيماران حدود 10% موقتي و بقيه دائم مي باشند كه هر ساله به علل مختلف تحت عمل جراحي قرار مي گيرند.

برنامه هاي جاري و درحال اجراي انجمن:

چاپ مجله انجمن كه اكنون به صورت فصلنامه شده و تا به حال 6 نسخه از ان چاپ گرديده و در اختيار پزشكان ،پرستاران،بيماران و عموم مردم قرارگرفته است.
برگزاري فصلي دوره اموزشي با همكاري دانشگاهها در انجمن استومي
ارسال ايميل و ارتباط با IOA-AOA-FOW
مراجعه روزانه بيماران به انجمن و انجام كارهاي آنها و ويزيت و تحويل كيسه به انها توسط پرستاران انجمن.
كمك هاي خيرين به انجمن اعم از مالي يا معنوي
برگزاري اموزش همگاني در پنج شنبه هاي اول هر ماه با حضور پزشكان ، اساتيد، بيماران و عموم مردم
برگزاري جشنها اعم از عيد نوروز – روز جهاني استومي و….
برگزاري جلسات هيات مديره موظف- هيات مديره اصلي- هيات امنا- مجمع ساليانه
انجام كارهاي اداري انجمن
تحويل محموله هاي ارسالي از طرف FOW و اهدا ان به بيماران
اموزش همه مسائل به بيماران اعم از نحوه درست زندگي – تغذيه – ورزش و…
تعداد بيماران عضو در انجمن تا كنون بالغ بر 2000 نفر مي باشد
برگزاري جلسات مشاوره و روان شناسي براي بيماران

برنامه هاي ديگر انجام شده در انجمن:

دعوت از پرفسور نورتن از كشور انگلستان بيمارستان سنت ماركز- ايستيتو بردت براي برگزاري كلاس 4 روزه در انجمن استومي ايران جهت اموزش نرسهاي دعوت شده

مشاركت در كنگره هاي جامعه جراحان- كنگره كولوپروكتولوژي

ارائه مقالات در كنگره هاي WCET

اعزام پزشك جراح و پرستار براي شركت در كنگره انجمن اسيايي AOA در كشور مانيل پايتخت فيليپين

ارائه گزارش عملكرد IOS در كنگره مانيل
بازديدها:

بازديد هيات كولوپلاست در پنجاهمين سالگرد ان از ايران و انجمن IOA

بازديد نمايندگان شركتهاي هاليستر- الكر- سرامد طب اريا- كيتوتك- هارتمن در ايران از انجمن

امور بين الملل:

به علت پيشرفت سريع توانست به جاي دو سال انتظار، يكساله به عضويت AOA و سپس يكسال بعد به عضويت IOA انتخاب شود. مسئول روابط خارجي در ان زمان خانم دكتر بهار محجوبي با مشاركت در جلسات IOA و AOA توانست از FOW كمك هاي موثري براي ايران دريافت نمايد و رابطه با WCET را مستحكم كند.
همچنين در خصوص روابط بين الملل يكي از ETN ها به نام خانم فرزانه نقيبي كه بسيار فعال و موثر در راهبرد برنامه هاي اموزشي هستند ، در كنفرانس ها و كنگره ها شركت مي كنند و اخيرا” هم در كنگره WCET در كشور اسلووني حضور داشتند.

همچنين اقاي دكتر فريدون نعناعي مسئول سايت و اموربين الملل و مسئول گروه مترجمين كتب علمي انجمن مي باشند.

http://www.iranostomy.com

info@iranostomy.com