چطور با استومی کنار بیاییم

کنار آمدن با استومی در بیشتر افراد ماهها و گاهی اوقات سالها طول می کشد . پس از انجام  عملٕ‌، هنگامی که می‌خواهید فعالیتهای خارج از منزل را از سر بگیرید،  سوالات زیادی به ذهنتان خطور می‌کند. از جمله اینکه آیا پس از جراحی کلستومی باز هم می توانید به شغلتان ادامه دهید؟ آیا با داشتن ایلئوستومی می توانید دوچرخه سواری کنید؟ آیا کسی متوجه می شود که شما جراحی یوروستومی انجام داده اید یا می توانید آن را  از دیگران پنهان کنید؟
در هر صورت شما باز هم می توانید از تمام فعالیتهایی که پیش از عمل جراحی استومی انجام می دادید لذت ببرید.

چه بخوریم؟

چه غذاهایی را دوست دارید؟ اگر دکترتان  اجازه می دهد، میتوانید به رژیم غذایی سابق بازگردید و هرچه دوست دارید بخورید. اگر مبتلا به کولستومی یا ایلئوستومی هستید، مواد غذایی مختلف تأثیرات متفاوتی بر روی مجاری گوارشی تان می گذارند.  آن دسته از مواد غذایی که قبل از عمل در شما ایجاد گاز می کردند ، پس از جراحی استومی نیز همین اثر را خواهند داشت. غذاهایی که گاز تولید می‌کنند را زمانی بخورید که شما را معذب نکنند، مثلاً زمانی که در منزل هستید.
بعضی از غذاها باعث بروز عوارضی از قبیل تولید گاز ، اسهال ، یبوست ، مشکلات گوارشی و بوی بد ادرار می‌شوند،  اما اینکه کدام عارضه در شما ایجاد می‌شود بسته به بدن شما دارد.
برای آگاهی از عوارض  مواد غذایی باید ابتدا آنها را در منزل امتحان کنید . آگاهی از این موضوع باعث می شود هنگام حضور در جمع، کمتر استرس داشته باشید و از همنشینی با دوستانتان لذت ببرید.

عکس العمل های طبیعی روده به مواد غذایی مختلف

تولید گاز

لوبیا ، جو ، کلم بروکلی ، جوانه بروکسل ، کلم پیچ ، نوشیدنی های قلیایی ، گل کلم ، پیاز

مشکلات گوارشی

کلم پیچ ، کرفس ، نارگیل ، ذرت ، خشکبار ، لوبیا سبز ، فلفل سبز ، کاهو ، قارچ ، آجیل ، زیتون ، نخود ، سرکه ، آناناس ، ذرت بوداده ، سبزیجات خام ، دلمه کلم ، بذرها ، اسفناج ، پوست میوه و سبزیجات

یبوست

سس سیب ، موز ، نان ، پنیر ، پاستا ، برنج ، کره یا سرشیر بادام زمینی ، سیب زمینی بدون پوست ، نشاسته

اسهال

نوشیدنی های الکلی ، آب سیب ، آب انگور ، آلو ، غذاهای ادویه دار

بوی بد ادرار

مارچوبه ، تخم مرغ ، ماهی ، سیر ، پیاز

کاهش بو

دوغ ، ماست

اگر مبتلا به یوروستومی هستید،  نگران بوی بد ادرار نباشید.  بعضی از مواد غذایی بیشتر بو ایجاد می‌کنند، اما می توانید با نوشیدن آب یا آب قره قاط بو را کم کنید. البته بو از کیسه های استومی عبور نمی کند و فقط زمان  تخلیه کیسه،  بو را احساس می‌کنید .

کنترل بوی ادرار

مواد غذایی که بو را افزایش می دهند

مارچوبه ، پیاز ، سیر ، ماهی

مواد غذایی که بو را کاهش می دهند

روزانه نوشیدن هشت تا ده لیوان آب ، آب قره قاط یا نوشیدنی های بدون کافئین دیگر

چگونه ورزش کنیم؟

اگر ورزش مورد علاقه‌تان تهاجمی و همراه با ایجاد جراحت و زخم نباشد، می توانید پس از جراحی نیز به فعالیتهای ورزشی لذت ببرید. تنها خطری که شما را تهدید می کند آسیب رسیدن به استوماست. این هشدار به این معنی است که باید از انجام ورزش های  خشن بپرهیزید،  اما اگر تمایل به انجام این نوع ورزشها دارید، از پزشک یا پرستار استومی خود بخواهید محصولات ویژه ای را به شما معرفی کنند که شما را در برابر آسیب ها محافظت کند.
پس از جراحی  حداقل دو ماه از بلند کردن اجسام سنگین بپرهیزید. هنگامی که کاملاً بهبود یافتید پزشک یا پرستار استومی به شما توصیه می کند که هنگام بلند کردن اجسام سنگین مراقب شکم خود باشید.
اگر به هنگام دویدن ، شنا یا فعالیتهای دیگر نگران جدا شدن کیسه یا نشت هستید، از کمربندهای ویژه‌ای استفاده کنید که کیسه را سرجای خود نگه می دارند و مخصوص استومیت‌های فعال هستند.

چطور به کارمان ادامه دهیم؟

بهبودی پس از جراحی زمان می برد اما می توانید کم کم  به کارتان بازگردید. ممکن است به راحتی و مانند سابق به کارتان ادامه دهید یا برنامه کاریتان را سبک تر کنید. اگر کارتان سنگین است یا با حمل و نقل سرو کار دارید پزشک یا پرستارتان را در جریان بگذارید تا راههای بهتر محافظت کردن از شکم را برایتان توضیح دهند.
فرض کنید هنگام بازگشت به محل کار کاملاً بهبود یافته اید. اگر نگران مراقبت از استومی در محل کار خود هستید  با پزشک یا پرستار خود صحبت کنید . اجازه ندهید این نگرانی بیشتر شود . بازگشت به محل کار یکی از بهترین راههایی است که شما را به زندگی عادی بازمی گرداند و باعث می شود که نسبت به خود احساس بهتری پیدا کنید.

می توانید  با هر کس که می خواهید در مورد استومی تان صحبت کنید یا  آن را از دیگران مخفی کنید.

این موضوع بستگی به تصمیم شما دارد. البته  بهتر است با نزدیکانتان درباره وضعیت جدید صحبت کنید. آنها ممکن است نگران سلامتی شما باشند . علاوه بر اینٕ، صحبت کردن با کسانی که به آنها عشق می ورزید باعث می شود که راحت تر احساساتتان را کنترل کنید .
ممکن است آشنایان در مورد اینکه چرا مدتی سرکار نرفتید یا چرا در بیمارستان بستری بودید کنجکاوی کنند . از قبل جواب هایی را آماده کنید و به آنها بگویید مثلاً اینکه به دلیل مشکلی که برایتان بوجود آمده بود جراحی ساده ای انجام دادید و وارد جزئیات بیشتر نشوید.
ممکن است نیاز باشد تا به بعضی از افراد در مورد بیماری تان توضیح دهید . مثلاً اگر کشوی میز کارتان که وسائل مورد نیاز استومی‌تان را در آن قرار می‌دهید قفل نداشته باشد باید جزئیات بیماری‌تان را به هم اتاقی‌هایتان توضیح دهید.
بعضی افراد تمایل دارند که بیماری خود را از دیگران پنهان کنند، در حالیکه بعضی دیگر به هر کسی که در مورد آن سؤال می‌کند جواب می دهند . این موضوع به خود شما مربوط می شود اما بهتر است جزئیات بیشتر را به کسانی بگویید که بیشتر با آنها راحتید.

چطور کیسه استومی را پنهان کنیم؟

کیسه استومی از نظر شما پنهان نیست . هنگامی که خود را در آینه نگاه می کنید آن را در زیر لباستان می بینید. ممکن است تصور کنید صداهایی که در استومای شما ایجاد می شود بلند است و همه آن را می شنوند.
باید بدانید که هیچ کس متوجه استومای شما نمی شود، مگر اینکه خود شما به آنها بگویید . به محض اینکه به استوما عادت کردید ، ترفندهای پنهان نگه داشتن کیسه و کم کردن صداهای آن را یاد می گیرید. در اینجا به چند پیشنهاد اشاره می کنیم:

هنگامی که یک سوم از کیسه پر شد آن را تخلیه کنید . این امر باعث می شود که کیسه کمتر در زیر لباستان برآمده شود

با پرستار استومی خود مشورت کنید تا مناسب ترین سیستم کیسه‌ای را به شما پیشنهاد کند

اگر در هنگام تخلیه کیسه نگران پخش شدن بو هستید،  از پرستار استومی خود کمک بگیرید یا از فروشگاههای عرضه کننده وسائل استومی ، اسپری یا دئودورانت تهیه کنید

از شخصی که با او راحتید خواهش کنید که در مورد اینکه آیا کیسه از زیر لباستان مشخص است یا اینکه صداهای کیسه شنیده می شود نظر بدهد

توجه داشته باشید که در بدن همه انسانها صدا و بو ایجاد می شود. اجازه ندهید ترس از اینکه چه چیزی ممکن است اتفاق بیفتد ، روزتان را خراب کند

چه بپوشیم؟

اگرچه به علت برآمدگی محل استوما پوشیدن بعضی از لباسها مشکل تر است، اما پوشیدن هیچ لباسی ممنوع نیست . مثلاً بستن کمربندهای سفت و محکم در استوما ایجاد محدودیت می کند.  به هر حال بهتر است که  پوشیدن انواع لباسها را امتحان کنید.
اجازه ندهید که داشتن استومی شما را از پوشیدن لباسهای تنگ یا حتی حوله حمام بازدارد .    می توانید این نوع لباسها و مایوی شنای مخصوص استومیت ها را از فروشگاههای ویژه تهیه کنید.

چطور سفر کنیم؟

داشتن استومی نباید مانع از سفر کردن شما شود،  اما برای سفر باید از پیش برنامه ریزی کنید . وسایل مورد نیاز استومی را هم در کیف دستی و هم در چمدانهای خود به همراه داشته باشید. از قبل کیسه های استومی را باز کنید تا نیازی به قیچی نداشته باشید. حتماً از پزشک خود نامه ای به همراه داشته باشید که در آن در مورد داشتن استومی و به همراه داشتن وسائل توضیح داده باشد و در هنگام بازرسی با مأمورین دچار مشکل نشوید.
اگر به کشور بیگانه‌ای سفر می کنید ، سازمان بین المللی استومی شما را در ترجمه اطلاعات مورد نیاز به زبان کشور مورد نظر یاری می‌کند . کمک گرفتن از این سازمان در مواقع ضروری سودمند است.

با سایر استومیتها تعامل داشته باشیم

با استومیت‌های دیگر در ارتباط باشید و از تجربیات و ایده‌های انجمن‌های اینترنتی در جهت پیشرفت اعتماد به نفس خود استفاده کنید. از این طریق می توانید پاسخ سؤالاتی را که  نمی‌توانید از پزشک یا پرستار خود بپرسید به دست بیاورید و به پیشنهادهای موجود جهت پذیرش زندگی با استومی دسترسی پیدا کنید.

سوتیتر
بعضی از غذاها باعث بروز عوارضی از قبیل تولید گاز ، اسهال ، یبوست ، مشکلات گوارشی و بوی بد ادرار می‌شوند،  اما اینکه کدام عارضه در شما ایجاد می‌شود بسته به بدن شما دارد.

فرم جستجو